Over

Het is een heerlijk gevoel, weten dat je over bent.

Ik heb niet voor niets gewerkt. Ik heb mijn best gedaan. Ik heb er veel energie in gestoken en ik heb de ultieme hoofdprijs gekregen. Je mag maximaal twee vijven hebben op je rapport hebben, en ik had er precies twee. Het was kantje boort, maar ik heb het gehaald.

Ik wel. Maar het voelt klote als je het idee hebt dat je iedereen laat stikken met jou succes. Want ik ga niet met alle mensen met wie ik wilde naar de volgende klas. En dat voelt rot. Ik ben er niet schuldig aan, maar het voelt alsof ik over de rug van mijn vrienden mijn prijs, 5VWO, heb gewonnen. In mijn hoofd, waarin alles in beelden gebeurt, zie ik mezelf aan de top van een levende piramide. Ik sta bovenop en haal het daardoor net. Zij zorgen dat ik zo hoog kom, ze hebben me geholpen. Maar uiteindelijk heb alleen ik er wat aan en heb ik niets voor hen gedaan. Dat voelt egoïstsich, al heb ik echt geen flauw idee wat ik had moeten doen om hen ook mee te krijgen naar de volgende klas. Ik begreep zelf van alles hooguit de helft, dus hen helpen zou wel heel knap zijn. Maar aan de andere kant,kon ik nou helemaal niets doen? Had het verschil gemaakt als ik bepaalde dingen anders had aangepakt?

Ik ben in de war. Weliswaar over, maar niet helemaal blij. Helemaal niet blij. Ik ga niet alleen, maar ik ga met minder dan de helft van mijn originele vriendinnengroep over. Ik had zelf echt niet willen blijven zitten maar zoals het nu gaat wil ik het ook niet.

Ik voel me schuldig. Dat is misschien nergens voor nodig, maar het is zo. Verder valt er weinig over te zeggen. Ik baal. Ik baal echt heel erg.

Geef een reactie

