Missie: Red de wereld #1

Toen ik op vakantie was in Griekenland, midden in de prachtige natuur van de eilanden daar, besloot ik van het ene op het andere moment dat ik beter voor de wereld wilde zijn. Ik heb geen idee wat er van binnen bij mij omsloeg, maar plots dacht ik: kom op Rie, als je even niet oppast zwemmen we straks in de plastic soep in plaats van in zee, is het vandaag 43 graden en valt er morgen een tropische regenbui en misschien hebben mijn kleinkinderen helemaal niks meer aan de planeet straks! Deze vrij deprimerende gedachten leken me genoeg reden om te zorgen dat het niet zo ver zou komen. Dus vol goede moed ben ik met het eerste wat ik kon verzinnen begonnen aan de wereld verbeteren: Korter douchen.

Maar alleen twee minuutjes van je douchebeurt aftrekken vond ik nog wat weinig. Ik herinnerde me een scheikundeles uit de derde klas waarin mijn docente zei dat als we allemaal één stuk zwerfafval per dag zouden opruimen, dat al een immens verschil zou maken hier op aarde. Ik vind spul van de straat oprapen vies en het ziet er stom uit, maar die onbekende bron van motivatie waarover ik net vertelde heeft me er op dat moment tot aangezet dat ik maar liefst vier stukken afval heb opgeruimd! Was mijn hele gezin gelijk gedekt.

Maar goed, ik kwam terug van vakantie en was weer weer in Nederland waar je van mooie natuur in de buurt niet echt kunt spreken en afval toch opgehaald word door de gemeente. Ik merkte dat ik niet meer zo’n zin begon te krijgen om met mijn handen de stoeptegels aan te moeten raken. Dat is echt een slechte eigenschap van mij: Ik begin echt griezelig enthousiast met mijn plannen en na een korte tijd begin ik me al weer af te vragen waarvoor ik het ook al weer deed.

De planeet. Daar doe ik het voor. Voor de aarde, voor de mensen die straks niet meer in hun leefgebied kunnen wonen vanwege dodelijke hittegolven en voor de ijsberen op de Noordpool. Voor de plastic soep in de oceaan en ook een beetje voor mezelf, want ik wil ook nog een aarde voor mijn (klein)kinderen.

Om mezelf te motiveren ga ik vanaf nu af en toe een update schrijven, over hoe ik, zo goed en zo kwaad als het gaat, een beetje liever probeer te zijn voor de aarde. Ik hoop dat jullie dat natuurlijk ook leuk vinden om te lezen! Laat, als je ideeën hebt, deze vooral achter in de reacties. Maar doe het wel snel, want dan kun je weer energie uitsparen van je telefoon of computer en je tijd gebruiken om te collecteren voor de zeehondjes van Pieter-Buren.

Grapje. Maar laat het even weten!

Geef een reactie

