Hoe ik als kind was

Ik had echt ontzettend veel zin om iets te schrijven vandaag. School duurde lang, ik moest nog langs mijn werk en daarna moest ik leren voor de eerste toets van dit schooljaar. Ik wilde gewoon achter de computer kruipen en typen tot ik tevreden was. Zo gezegd zo gedaan. Helaas had ik niet zoveel inspiratie. Maar ook daarvoor heb ik een kant-en-klare oplossing.

Ik zit af en toe op Pinterest, en dan zoek ik soms wat inspiratie voor mijn blog. Tussen alles wat ik verzameld had, kwam ik deze optie tegen: je favoriete jeugdherinnering. Ja, daar vraag je me wat. , Van alles wat ik me nog kan herinneren, kan ik niet zo goed kiezen, en ook lopen veel herinneringen door elkaar of heb ik slechts een deel onthouden. Vandaar dat ik het nu een beetje verdraai en een andere vraag stel: wat voor kind was ik vroeger?

Jaja, ik weet het. Ik ben zestien, dan ben je nog steeds niet helemaal volwassen. Maar laten we nu Rianne uit de onderbouw van de basisschool nemen. Het meisje met het eeuwig kort geknipte haar en het rare speltje. Met het brilletje voor haar luie oog en de pyjama-achtige shirts die verre van modieus waren. De Rianne van haar vijfde tot tiende jaar.

Toen ik een echt ukkie was (ik ben nu nog een uk, maar toen was ik ook nog jong) was, had ik zo’n pleister op mijn oog omdat ik dus een lui oog had(of heb, geen idee eigenlijk). Alleen omdat ik nogal een willetje had, eiste ik als vierjarige dat we een brilletje voor me aan zouden schaffen. Die is er gekomen. Paars met groen, met ronde glazen. Hoe uniek. En ook vond ik lang haar onpraktisch en alle meisjes hadden lang haar. Waarom opgaan in de massa als je ook kunt opvallen? Ik wilde kort haar, en ook dat mocht (wat had ik makkelijke ouders!). Ondertussen was het paarse brilletje vervangen door een ovaal rood model. Daar ben ik nog een keer op gaan zitten. Dat was pech, brilletje weg.

Over wat ik leuk vond als kind kunnen we kort zijn. Snoepjes eten en televisie kijken. Natuurlijk deed ik ook andere dingen hoor. Ik maakte er bijvoorbeeld een sport van om de DS van mijn broertje te pikken en dan Mario Kart/Bros/etc. te spelen. Als ik geen vierkante ogen aan het creΓ«ren was, dan was ik aan het spelen met vriendjes of ging ik knutselen. Of lezen. Ik was een vrij slimme kleuter, en las echt heel graag. Donald Duck en Bobo las ik echt stuk (wie kent Bobo nog? Dat blauwe konijn was mijn leven!). Maar uiteraard ook “echte boeken” zoals Spekkie en Sproet en Juffrouw Rommelkont, achtjarige ik vond die namen al hilarisch.

Natuurlijk heb ik ook bij sportclubs gezeten. Zo heb ik vier jaar geturnd, al was het laatste jaar voor mij alleen een goed excuus om een mooi turnpakje te krijgen. Ik heb getafeltennist, maar de instructeur noemde me een etter en toen had ik het wel weer gezien. Verder heb ik nog gevoetbald, ben ik wezen kijken bij dans en tennis en heb ik mijn A- en B-diploma gehaald voor zwemmen. Van dit alles heb ik een ding geleerd: ik ben niet zo’n sporter. Gelukkig bleek later dat er zoiets bestond als een theaterschool, waar ik een stuk beter pas πŸ™‚

Als ik foto’s van mezelf uit die tijd terugzie smelt ik helemaal! Er zitten zoveel schattige, maar ook zoveel lelijke foto’s tussen. Toch ben ik altijd blij geweest met wie ik was. Ik was trots op hoe ik eruit zag, wat ik deed en wat ik droeg. Als iemand mij niet mocht, niet met me speelde of me niet uitnodigde op een partijtje, lag dat uiteraard aan de ander. Ik ben mijn jonge ik nog altijd dankbaar voor die kijk op de zaken. Hoe vaak raak je niet teleurgesteld als je denkt dat alles aan jou ligt?

Om dit verhaal af te maken zal ik een leuk kinderfotootje toevoegen. Dan kun je zien dat ik altijd al knap was. Ik ben misschien niet altijd zo zeker over mezelf als dat ik toen was, maar ik weet nog steeds zeker dat ik er toen in ieder geval ontzettend hip en stijlvol uitzag!

img_0123.jpg

Niet dus.

 

banner foto credit: Valar Morghulis via Tumblr

 

Een gedachte over “Hoe ik als kind was

Geef een reactie

